سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با لوله کاروگیت و موارد استفاده از لوله آن - هلدینگ برتر

لوله کاروگیت

لوله کاروگیت یک نوع لوله است. لوله ای با جداره خارجی ساختمند یعنی حالت فنری شکل که سیاه رنگ است. مجموعه ‌ای از ردیف ‌ها و شیار ها روی سطح آن وجود دارد. این لوله می‌ تواند از فولاد و یا پلاستیک‌ هایی از قبیل پلی اتیلن با چگالی بالا   (H.D.PE) یا PVC ساخته شود. که به دلیل مزایای بسیار بالای پلی اتیلن لوله کاروگیت پلی اتیلن با فاصله ی زیاد از دیگر انواع لوله کاوگیت در صدر کاربرد در انواع پروژه های شهری و جاده ای ست. همچنین می ‌تواند روکش دار یا آستردار باشد مثل لوله کاروگیت پی وی سی که پوششی از جنس الیاف دارد البته نوع بدون پوشش کاربرد بیشتری دارد. لوله کاروگیت پلی اتیلنی برای کاربرد هایی مانند انتقال آب و فاضلاب و زهکشی و انتقال فاضلاب صنعتی و عفونی و آب های جاری و حتی مسیر کابل ها و سیم ها و نیز ساخت پل ها و اخیرا به صورت محافظ ی برای شیرآلات به کار می رود. در لوله کاروگیت انعطاف پذیری، دوام و استحکام، قیمت مناسب و سبکی و حمل راحت برتری های ارزشمندی هستند.

در لوله کاروگیت جدار بیرونی کنگره ‌ها یا حلقه ‌هایی متحد ‌المرکز دارد، در حالی که سطح جدار درونی لوله کاملاً صاف است. جدار داخلی لوله کاروگیت می‌ تواند از جنس فولاد و یا پلی ‌اتیلن سنگین (H.D.P.E) باشد. لوله کاروگیت HDPE لوله ای چین دار یا راه راه یا فنری شکل با مجموعه ای از خطوط موازی و شیارها روی سطح آن است. علت راه راه ساخته شدن آن را می توان افزایش مقاومت در برابر جریان های فشار های خارجی با فشار بالا و مقاومت بیشتر در برابر تنش عنوان کرد.

لوله کاروگیت  H.D.P.E از ماده پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) که ماده ای متنوع است ساخته شده و با دارا بودن برخی از ویژگی های ایده آل، برای استفاده در مصارف زیر زمینی کاربرد دارد. این لوله به راحتی و با استفاده از ابزار آلات و کاتر ها برش داده می شود.

مهم‌ ترین ویژگی ‌های لوله کاروگیت

  • لوله کاروگیت بسیار منعطف و حالت پذیر است.
  • سرعت نصب لوله‌ های کاروگیت بسیار بالا می ‌باشد.
  • عمر مفید لوله های کاروگیت بیش از 50 سال می ‌باشد.
  • قابلیت ساخت لوله های کاروگیت در قطر ها و اندازه‌ های بزرگ نیز امکان دارد.
  • وزن لوله کاروگیت نسبت به لوله‌ ها چدنی و فولادی سبک ‌تر و حمل آن راحت می ‌باشد.
  • لوله های دو جداره پلی اتیلن یا لوله کاروگیت در برابر سایر لوله‌ ها مقاومت بیشتری دارند.
  • لوله کاروگیت کم تر دچار پوسیدگی، ترک خوردگی و خرابی می ‌‌شود و دارای مقاومت بالایی است.
  • صاف بودن درون لوله سبب می‌ شود تا اصطکاک به پایین ‌ترین حد خود برسد و رسوبی در آن باقی نماند.
  • لوله کاروگیت متشکل از موادی است که موجودات ریز و جوندگان قادر به آسیب رساندن به آن نمی ‌باشند.
  • هزینه ساخت لوله کاروگیت بسیار به صرفه می ‌باشد. لوله کاروگیت قابل بازیافت است و به همین جهت بابت ضایعات آن نگرانی وجود ندارد.
  • داخل لوله کاروگیت بسیار صاف و صیقلی می ‌باشد و این باعث می ‌شود تا مایعات به راحتی درون آن حرکت کند و در قسمت ‌هایی که لوله باریک است نیز به درستی جریان داشته باشد.

موارد استفاده از لوله کاروگیت

از لوله های کاروگیت در سیستم آبیاری و انتقال فاضلاب ‌های شهری، انتقال باران، مواد صنعتی و همچنین آب‌ های سطحی به مناطق کشاورزی استفاده می‌ کنند. از دیگر موارد استفاده از لوله دو جداره پلی اتیلن یا لوله کاروگیت می توان در سیستم ‌های زهکشی، تأسیسات آب، معابر و مخازن ذخیره آب و مایعات اشاره کرد.

لوله پلی اتیلن فاضلابی

کاربرد های لوله کاروگیت

لوله کاروگیت نوعی از لوله های پلی اتیلن هستند که کاربرد های گسترده ای در صنایع آب و فاضلاب دارند. لوله های کاروگیت با نام لوله پلی اتیلن دو جداره هم در بازار شناخته شده هستند. خاصیت دو جداره بودن لوله های کاروگیت، سبب می شود لوله بتواند استحکام بیشتری در برابر فشار ها و تنش های محیطی داشته باشد.

جداره خارجی لوله کاروگیت به صورت حلقه حلقه و سطح داخلی آن، صاف است. این خصوصیت به ویژه برای عبور مایعات شیمیایی و دارای ماهیت اسیدی و همچنین فاضلاب و پساب صنعتی، بسیار حائز اهمیت است.

کاربرد های لوله کاروگیت در آبرسانی کشاورزی

اگر چه گیاهان برای رشد نیاز به آب دارند، اما اگر میزان آب بیش از مقدار کافی باشد، اثر منفی به دنبال خواهد داشت. دلیل آن این است که ریشه گیاهان نیاز به اکسیژن دارند و خاکی که با آب اشباع شده است، نمی تواند هوا را در خود نگه دارد.

برخی از انواع خاک های کشاورزی، به ویژه آن هایی که غنی از رس هستند، می توانند آب را برای چند روز در خود نگه دارند.

یک سیستم تخلیه زیر زمینی (خط لوله کاروگیت) که در طول یک یا دو روز آب را از یک بخش خارج می کند، می تواند به مقدار زیادی آب و اکسیژن کافی را به گیاهان برساند.

یک سیستم تخلیه زراعی معمولاً شامل تعدادی از لوله ها یا کانال های باز است که آب اضافی را از مزرعه به سمت یک حوضچه زهکشی یا یک آب راه طبیعی به جریان می اندازد.

لوله هایی که در زیر سطح خاک قرار می گیرند، در دیواره خود دارای حفره های کوچک هستند که باعث می شود آب از خاک نفوذ کرده و از آن قسمت خارج شود.

لوله های کاروگیت به دو صورت ساخته می شوند:

·        لوله کاروگیت

در این نوع لوله ها مواد پلی اتیلنی به صورت یک تکه قالب گیری و پرس می شوند. برای اتصال این لوله ها از کوپلر و واشر استفاده می شود.

·        لوله اسپیرال کاروگیت

از دستگاه اکسترود استفاده می شود و پس از خنک سازی به شکل مارپیچ درمی آید و در مرحله بعد مارپیچ ها به هم چسبیده و سپس قسمت زرد رنگ اضافه می شود. این نوع لوله ها به صورت جوش لب به لب و به روش اکتروژنی به یک دیگر متصل می شوند.

لوله های کاروگیت در اندازه و قطر های مختلف قابل سفارش و تولید می باشد.

طراحی و تولید لوله کاروگیت و لوله اسپیرال

طراحی و تولید انواع لوله پلی اتیلن تحت استاندارد های جهانی در بخش لوله و اتصالات انجام می پذیرد. برای تولید لوله پلی اتیلن دو جداره یا لوله کاروگیت، مواد پلی اتیلن وارد اکسترودر شده و مواد حاصل از این فرآیند، به صورت تکه ای قالب گیری و سپس پرس می شوند.

در تولید لوله اسپیرال، پس از این که لوله در فرآیند اکستروژن قالب گیری شد، پروفیل لوله از داخل وان آب سرد عبور می کند تا خنک شود، در همین مرحله، لوله به تدریج به صورت مارپیچ رول شده و به هم متصل می شود.

در نهایت، لایه داخلی زرد رنگ به لوله اضافه می شود. لوله کاروگیت و لوله اسپیرال، معمولاً در سایز و اندازه 125 تا 2500  میلی متر طراحی و تولید می شوند.

آیا لوله های کاروگیت با لوله های اسپیرال کاروگیت تفاوت دارند؟

لوله های اسپیرال کاروگیت که دارای وجه تمایز زیادی با لوله  های کاروگیت هستند در چند مورد با لوله های کاروگیت تفاوت هایی دارند که بیشتر در نوع تولید و اتصال آن ها است که در زیر به صورت کامل شرح خواهیم داد.

لوله کاروگیت فاضلاب از سایز 1200 به بالا به صورت لوله پلی اتیلن اسپیرال تولید می شوند. لوله های اسپیرال کاروگیت توسط دو اکسترودر که یکی لایه بیرونی و دیگری لایه داخلی را تولید می کنند به اجماع می رسند و نهایتا لوله ای با مشخصات استاندارد از دستگاه خارج می شود.

نکاتی در خصوصو تفاوت لوله کاروگیت و لوله اسپیرال کاروگیت

در واقع لوله های اسپیرال کاروگیت به نوعی تلفیق دو لایه از مواد پلی اتیلن زرد رنگ و مشکی رنگ می باشند، که به صورت اسپیرال یا مارپیچ پس از گذراندن مراحلی به این شکل در می آیند. مورد دیگر نوع اتصال این لوله هاست همان طور که گفته شد لوله های کاروگیت به صورت کوپلری به یک دیگر متصل می شوند، یعنی یک اتصال نر و یک اتصال ماده اما در لوله های اسپیرال کاروگیت شریط متفاوت است و لوله  ها به صورت جوش اکستروژنی با دستگاه جوش به یک دیگر متصل می شوند و از استحکام بالایی نیز برخوردار هستند. هر دو این این سازه ها جزء لوله های پلی اتیلن فاضلابی به حساب می آیند و همچنین سازه این لوله ها دو جداره محسوب می شود.

استفاده در شبکه اصلی فاضلاب و معابر آدم رو لوله های زهکشی و انتقال آب رودخانه ها به صورت ثقلی، معمولا لوله 900 کم مصرف است و همیشه از 800 تا 1000 استفاده می شود. هلدینگ صنایع برتر ایران یکی از شرکت های تولید کننده با کیفیت لوله پلی اتیلن آبرسانی و لوله کاروگیت فاضلابی (از نوع کاروگیت و اسپیرال) از سایز 110 تا 3000 میلی متر و  لوله زهکشی و لوله پی وی سی (PVC)  می باشد.

نکته مهم: لوله کاروگیت فاضلاب از سایز 1200 به بالا به صورت لوله پلی اتیلن اسپیرال و یا لوله پلی اتیلن کورتیوب تولید می شود. لوله پلی اتیلن فاضلاب در سایز 3000 میلی متر فقط به صورت لوله پلی اتیلن دو جداره کورتیوب تولید می شود.

نکته مهم: لوله های اسپیرال با مواد PE80 ، PE100 و ضرایب مقاومتی 16 و 31?5 و 64 کیلو نیوتن بر متر مربع می باشند.

لوله کاروگیت

مزیت های مهم لوله کاروگیت

برخی از ویژگی‌ ها و مزیت های لوله کاروگیت طراحی و تولید شده در شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران به شرح زیر است:

  • حمل و نقل آسان
  • تحمل سرما وگرمای شدید
  • تحمل پذیری خوب در برابر بار
  • لوله کاروگیت انعطاف ‌پذیر و چکش ‌خوار است.
  • لوله کاروگیت را می‌ توان در قطر های بسیار بالا تولید کرد.
  • مقاومت بسیار خوب در برابر سایش تحمل پذیری در برابر بار ترافیکی
  • مقاوم در برابر مواد خورنده (اسید ها، نمک ها و باز ها) و میکرواُرگانیسم ها
  • مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش آفتاب به دلیل استفاده از مواد  (Anti-uv)
  • در مقایسه با سایر انواع لوله ‌های پلاستیکی، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.
  • مقاوم تا دمای50 درجه سانتی گراد و نا محلول بودن در برابر تمامی حلال های آلی
  • لوله های کاروگیت ارزش غذایی ندارد، در نتیجه، جوندگان و میکرو ارگانیسم ‌ها به آن ها حمله نمی‌ کنند.
  • لوله کاروگیت برای استفاده تضمینی 50 ساله نصب می‌ شود و می ‌توان آن را به مدت 100 سال هم استفاده کرد.
  • لوله کاروگیت نسبت به انواع لوله‌ های فولادی، چدنی و ... سبک ‌تر است و برای حمل آن نیازی به استفاده از ماشین‌آلات سنگین نیست.
  • به دلیل سطح صیقلی جدار داخلی لوله کاروگیت، ضریب اصطکاک آن پایین است و در نتیجه رسوبی در لوله باقی نمی ‌ماند و بهره‌ وری انتقال آب بیشتر می ‌شود.
  • سهولت در نصب و اجرای سریع کار گذاری لوله کاروگیت به دلیل قابلیت جوش و کاربرد کوپلر برای اتصال، نصب و کار گذاری آن با سرعت زیاد و بدون پرتی انجام می ‌شود.
  • خواص هیدرولیکی خوب لوله به دلیل بر خوردار بودن از سطوح داخلی صاف از آن جایی که جدار داخلی این لوله  بسیار صاف و بدون خلل و فرج است، جریان مایع در آن به راحتی صورت می‌ گیرد. این امر سبب می‌ شود بتوان در سیستم لوله‌ گذاری از لوله‌ های با قطر کم تر استفاده و در هزینه پروژه صرفه‌ جویی کرد.

قیمت لوله کاروگیت

از آن جایی که ماده ی اولیه لوله ی کاروگیت پلی اتیلن است، وابسته به پتروشیمی بوده و قیمت آن با توجه به شرایط بورس و قیمت جهانی نفت متغیر است. همچنین مقدار فشار خاکی که تحمل می کند، متراژ طول لوله و قطر آن نیز در تعیین قیمت لوله کاروگیت تاثیر گذار است.

هزینه هایی مثل هزینه حمل تا محل پروژه و سود کارخانه نیز به هزینه های ذکر شده اضافه می شود. با این وجود لوله های کاروگیت بسیار مناسب و ارزان تر از لوله های فلزی، بتنی و ... می باشند.

مجموعه صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران در زمینه تولید لوله کاروگیت به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع لوله کاروگیت و سایر محصولات پلی اتیلنی همانند منهول پلی اتیلن و درب منهول، سپتیک تانک پلی اتیلن، چربی گیر پلی اتیلن، مخزن پلی اتیلن، مخزن اسید و ... داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لوله کاروگیت و نحوه تولید آن ها به سایت هلدینگ صنایع برتر ایران مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09129536702 – 09127065945 – 02186127232

قیمت لوله کاروگیت