سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی بافرآیند تولید لوله کاروگیت-عوامل تعیین قیمت لوله کاروگیت

آشنایی با لوله کاروگیت

لوله کاروگیت در درجه اول برای سیستم های مدیریت جریان آب ثقلی مانند زهکشی، جمع آوری پساب، فاضلاب بهداشتی و ... استفاده و بهره برداری می شود   . لوله های کاروگیت به دلیل خاصیت سبک و غیر شکننده ای دارند برای استفاده در سازه های زیر زمینی مناسب ترین گزینه هستند. حمل و نصب لوله های کاروگیت نیز بسیار آسان است و همچنین می توانند هزینه های کلی یک پروژه را به طور چشمگیری کاهش می دهند. لوله های کاروگیتانواع متفاوتی دارند که هر کدام در مصارف خاصی کاربرد دارند. طراحی ساختار های با دوام این محصول به سه صورت انجام می شود، که عبارت است از:

·        نوع D

این لوله یک مقطع دایره ای متشکل از یک دیوار صاف داخلی است که عمدتا به هم متصل است.

·        نوع C

این لوله باید یک مقطع کامل دایره ای همراه با یک سطح راه راه حلقوی در داخل و خارج لوله داشته باشد.

·        نوع S

این لوله یک مقطع دایره ای دو جداره ای است که دارای یک دیواره راه راه بیرونی و یک پوشش داخلی صاف است.

از آن جایی که لوله در قطر های بزرگ امکان تولید به روش کاروگیت وجود ندارد، لذا جهت تولید آن ها به روش اسپیرال کاروگیت که تا قطر 3000 میلیمتر نیز صورت می گیرد. فرق مهم این روش تولید با روش تولید اسپیرال آن است که در این روش لایه ها بر روی هم نشسته و اتصال بسیار خوبی صورت می گیرد به این ترتیب لوله اسپیرال کاروگیت علرغم آن که قطر بزرگ تری خواهد داشت از نظر تحمل بار های فشاری، صافی سطح و ضخامت جداره داخلی در سطح استاندارد استفاده می شود.

لوله های اسپیرال کاروگیت در سایز های بزرگ از سایز 1000 تا 3000 تولید می شوند. دیواره های لوله های اسپیرال کاروگیت از جنس پلی اتیلن چگالی بالا و یا HDPE می باشد. لوله های اسپیرال کاروگیت می توانند جهت انتقال سیالات در شرایط ثقلی و کاربرد های فشار پایین مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرند. لوله های اسپیرال کاروگیت از نظر وزنی سبک تر از لوله های تک جداره ساخته می شوند و در مواردی که سیالات در فشار پایین از آن منتقل می شود می توانند برای انتقال فاضلاب نیز مورد استفاده قرار گیرند.

لوله های دوجداره پلی اتیلن اسپیرال را می توان در مواردی که وزن خاک از آستانه ی تحمل لوله های کاروگیت بالا تر است جایگزین لوله های کاروگیت کرد.

گروه تولیدی و صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران با تطبق دادن شرایط و الزامات استاندارد تولید لوله های کاروگیت و لوله های اسپیرال کاروگیت و نیز ارایه راه حل های متناسب با نحوه کاربری و کارگذاری آن ها جهت اتصال و استفاده از کوپلر های سر خود و یا جدا، نصب و اجرای این نوع لوله ها را تسهیل و با دوام بودن آن ها را تضمین می کند.

لوله پلی اتیلن دوجداره

فرایند تولید لوله کاروگیت

در تکنولوژی تولید لوله های کاروگیت از دو اکسترودر مجزا یکی جهت تولید پروفیل های تو خالی با سطح مقطع مستطیلی و دیگری جهت تولید پروفیل خط جوش با سطح مقطع I شکلبین پروفیل های داکت مورد استفاده قرار می گیرد. در چیدمان خط تولید این دو اکسترودر به صورت عمودی بر هم در نظر گرفته شده و ب طوری که پروفیل داکت پس از خروج از دای اکسترودر تحت تانک خلاء کالیبره شده و با عبور از حمام خنک کاری تا اندازه ای سرد شده تا بتواند مشخصات ابعادی خود را حفظ کند و در عین حال دمای لازم برای بر قراری جوش مناسب با پروفیل خط جوش را که توسط اکسترودر دوم تولید می شود را داشته باشد.

در نهایت پروفیل داکت حول یک استوانه که قطر بیرونی آن معادل قطر داخلی محصول نهایی است پیچیده شده و فضای بین دو پروفیل داکت با پروفیل جوش پر می شود. همچنینن حضور یک فک فشارنده اتصال بهتر دو پروفیل را به هم تسهیل کرده و لوله تولیدی را به جلو حرکت می دهد. برش لوله کاروگیت در ابعاد مورد نظر نیز فاز نهایی تولید لوله کاروگیت خواهد بود.

مزایای لوله کاروگیت

لوله های کاروگیت مزایای بسیار فراوانی دارند، این مزایا عبارت است از:

·        وزن سبک

·        انعطاف ‌پذیری بالا

·        رفتار هیدرولیکی مناسب‌

·        محدوده دمای کاری وسیع

·        مقاومت بالا در برابر سایش

·        مقاومت بالا در برابر خوردگی

·        هزینه های پایین انتقال و نصب

·        امکان جا به جایی آسان و راحت

·        اتصالات مناسب با آب ‌بندی کامل

·        مقاومت جوش برابر و حتی بیشتر از لوله به دلیل همگن بودن جوش و لوله

·   امکان بارگیری و نصب آسان تر نسبت به سایر لوله ها به دلیل قابلیت انعطاف پذیری بالای لوله ‌های کاروگیت

لوله کاروگیت دارای خواص لازمه و طول عمر بالا و تامین خواسته های بشر در انتقال فاضلاب که کمترین خوردگی توسط گاز ها و اسید های فاضلابی را شامل می شود، را دارا می باشد. تنوع تولید لوله های کاروگیت با اتصالات مربوطه اش، بخش عمده ای از انتقال فاضلاب را در کشور به عهده دارد.

لوله های کاروگیت باید حداقل مقاومت مکانیکی 31?5 کیلونیوتن بر متر مربع را تحمل کنند و می توانند فشار های 16، 5/31 و 64 کیلو نیوتن را متحمل شوند. استحکام و مقاومت لوله های کاروگیتی به میزان زیادی به تراکم خاک، نوع خاک و نحوه بستر سازی آن بستگی دارد که این موضوع خود به دلیل خواص فیزیکی منحصر به فرد لوله های کاروگیت است، به صورتی که در هنگام بالا بودن فشردگی خاک فشار وارد بر لوله کاروگیت به خاک منتقل می شود و این امر سبب می شود تا این مدل از لوله فشار بالایی را تحمل کند که این موضوع در مورد لوله های بتنی متفاوت است و فقط خود لوله فشار را تحمل می کند.

لوله کاروگیت

سایز های لوله کاروگیت

·        لوله کاروگیت 110 و 125 میلیمتر

لوله کاروگیت 110 میلیمتر و لوله کاروگیت 125 میلیمتر جهت مصرف در فاضلاب خانگی و غلاف دور کابل برق که مصرف خیلی کمی دارد و تقریبا سفارشی طراحی و تولید می شود.

·        لوله کاروگیت 160 میلیمتر

لوله کاروگیت 160 میلیمتر در فاضلاب ‌های مجتمع ‌ها و فاضلاب شهری، لوله زهکشی جهت سیستم های لوله کشی استفاده می شود. معمولا وقتی می خواهند پل کوچه درست کنند یا پل های محلی از لوله های کاروگیت 160 میلیمتر استفاده می کنند .

·        لوله کاروگیت 200 میلیمتر

لوله کاروگیت 200 میلیمتر پر مصرف ‌ترین سایز لوله کاروگیت که در سیستم ‌های فاضلاب، زهکشی و غلاف دور لوله و کابل و قطعات یک متری آن برای محافظت از شیر آلات در آبیاری قطره ای به‌کار می ‌روند. معمولا هنگامی که ساکنین کوچه ها می خواهند با یک دیگر سیستم فاضلاب برای کوچه بکشند این لوله کاروگیت 200 میلیمتر و لوله کاروگیت 250 میلیمتر استفاده می کنند.

·        لوله کاروگیت 250 میلیمتر

لوله کاروگیت 250 میلیمتر بعد از سایز لوله کاروگیت 200 میلیمتر پر مصرف ترین قطر برای مصرف در شبکه فاضلاب و زهکشی است. البته لوله های کاروگیت 250 میلیمتر به میزان زیادی مصرف دارند و اصطلاحا لوله 10 اینچ گفته می شوند که قطر مفید داخل آن 25 سانتیمتر است.

·        لوله کاروگیت 315 میلیمتر و لوله کاروگیت 400 میلیمتر

لوله کاروگیت 315 میلیمتر و لوله کاروگیت 400 میلیمتر مورد مصرف در شبکه ‌های فاضلاب شهری و فاضلاب مجتمع ‌ها و بیمارستان ها و لوله‌ های زهکشی استفاده می شود. تعداد لوله های کاروگیت 400 میلیمتر که در تک و جفت جا می شود خیلی مناسب تر از لوله کاروگیت 500 میلیمتر است. لوله 12 اینچ همان لوله کاروگیت 315 میلیمتر است که گاها لوله کاروگیت 350 میلیمتر و لوله کاروگیت 300 میلیمتر هم به اشتباه همان 12 اینچ می گویند. لوله کاروگیت 350 میلیمتر و لوله کاروگیت 300 میلیمتر همیشه موجود نیست و فقط سفارشی تولید می شود.

·        لوله کاروگیت 500 میلیمتر

لوله کاروگیت 500 میلیمتر در فاضلاب‌ های شهری، جمع‌ آوری آب ‌های سطحی و دریچه‌ های دسترسی مرتفع استفاده می شود که نسبتا گران تر است و قیمت بالای آن مصرف لوله کاروگیت 400 میلیمتر را در این زمینه بیشتر کرده است. به طور کلی لوله کاروگیت 500 میلیمتر خیلی کم مصرف تر است.

·        لوله کاروگیت 600 میلیمتر

از لوله کاروگیت 600 میلیمتر برای شبکه‌ های جمع‌ آوری فاضلاب، آب ‌های سطحی، معابر آدم‌ رو و مخازن استفاده و بهره برداری می شود.

لوله کاروگیت 800 میلیمتر و لوله کاروگیت ‍1000 میلیمتر

لوله کاروگیت 800 میلیمتر و لوله کاروگیت ‍1000 میلیمتر قابل استفاده در شبکه اصلی فاضلاب و معابر‌ آدم‌ رو و لوله ‌های زهکشی و انتقال آب رودخانه‌ ها به صورت ثقلی می باشد. معمولا لوله کاروگیت 900 میلیمتر خیلی کم مصرف است و همیشه از لوله کاروگیت 1000 میلیمتر یا لوله کاروگیت 800 میلیمتر استفاده و بهره برداری می شود.

لوله کاروگیت

نصب لوله های کاروگیت

قطعات لوله های کاروگیت با روش های مختلفی به یک دیگر متصل می شوند. برخی از لوله ها با ابزاری به نام اتصالات ته لوله در هر دو انتهای قطعه متصل می شوند که کوپلر نام دارند و معمولا در قیمت لوله کاروگیت لحاظ می شود. قطعات با یک گسکت یا واشر با یک دیگر جفت می شوند تا لوله آب بندی شود که واشر ها از جنس پلی اتیلن یا پی وی سی می باشند. قطعات لوله را همچنین می توان با استفاده از باند های کوپلینگ همراه با گسکت یا بدون آن به یک دیگر متصل کرد.

لوله های کاروگیت را می توان در قطعات بلند تولید و به صورت طاق های در مکان نصب تحویل داد؛ تنها در صورت لزوم قطعات بریده می شوند تا تعداد اتصالات به حداقل برسد. مثلا لوله 12 متری را می توان به راحتی با تریلی حمل کرد و تعداد اتصالات کاهش می یابد. در اصل وقتی شما به عنوان مشتری لوله 6 متری خرید می کنید حمل با ماشین تک و جفت انجام می شود که هزینه کمتر می شود ولی در عوض هزینه اتصالات بیشتر می شود.

در انتخاب لوله کاروگیت 6 متری یا 12 متری این نکته قابل اهمیت است که حالت بهینه بین دو پارامتر هزینه حمل و جا به جایی و هزینه نصب انتخاب شود. استفاده از لوله کاروگیت جهت زهکشی سطحی با استفاده از لوله منفذ دار انجام شده است. سوراخ‌ ها به روان آب ها اجازه می ‌دهند تا به خاک ‌های اطراف نفوذ کنند. جهت جلوگیری از دخالت خاک، لوله ممکن است با یک پارچه مشبک پوشش داده شود و یا شن و ماسه دانه بندی شده استفاده کرد، که به مایع اجازه می ‌دهد تا از لوله خارج شود اما مانع از وارد شدن خاک و آوار می ‌شود. لوله های کاروگیت را هم می توان به صورت دستی با دریل و فرز و هم می توان به صورت کارخانه ای شیار دار کرد، که بنابر مصرف تعداد شیار ها متغیر است.

قیمت لوله کاروگیت

قیمت لوله کاروگیت با توجه به تغییر قیمت ارز متغیر می باشد، ولی در اصل به دو عامل بستگی دارد؛ اول وزن هر متر لوله و دوم درصد خلوص مواد پلی اتیلن استفاده شده در لوله کاروگیت است. درصد مواد پلی اتیلن با مهر استاندارد روی لوله کاروگیت قابل پیگیری است، در غیر این صورت خریدار که معمولا تجربه هم ندارد نمی تواند تشخیص دهد که لوله از پلی اتیلن خالص تولید شده و یا این که مواد ناخالص دارد.

عوامل موثر در تعیین قیمت لوله کاروگیت

از تاثیر گذار ترین عوامل بر قیمت لوله کاروگیت نرخ مواد پلی اتیلن است که از طریق بورس نیز قابل پیگیری است، بنابراین در بازه های زمانی که نرخ ارائه شده در بورس دارای نوسانات شدید است نمی توان قیمت ثابتی را تعیین کرد و شما مشتریان عزیز می توانید طی یک تماس تلفنی از قیمت لوله کاروگیت به طور دقیق آگاه شوید. ناگفته نماند که مواد اولیه تولید نیز تاثیر زیادی بر قیمت لوله کاروگیت دارد، همچنین نوع و میزان مواد مصرفی به کار گرفته شده طی مراحل تولید بر قیمت لوله کاروگیت تاثیر می گذارد. محل تولید لوله ها نیز بر قیمت تاثیر گذار است که محصولات ارائه شده در شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران در بهترین محل ممکن و طبق استاندارد های تعیین شده تولید و عرضه می شوند. سایز لوله های کاروگیت و فشار تحمل بار که هم از بعد داخلی و هم از بعد خارجی مورد توجه قرار می گیرد هم بر قیمت لوله های کاروگیت تاثیر گذار است.

نکات مهم در مورد تعیین قیمت لوله کاروگیت

·   هنگام خرید فقط قیمت لوله کاروگیت را مورد توجه قرار ندهید چرا که کیفیت و میزان استحکام نیز از با اهمیت ترین ویژگی هایی است که باید در لوله ها مشاهده نمایید. برآورد صحیح، مقایسه قیمت لوله کاروگیت بر حسب کیفیت و مقاومت محصولات است.

·   سایز لوله های کاروگیت یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت لوله کاروگیت است که در این جا به برخی از آن ها و همچنین کاربردشان اشاره خواهیم داشت، لوله کاروگیت 110 میلیمتر که بیشتر در فاضلاب های خانگی و غلاف استفاده شده در کابل برق کاربرد دارد. لوله کاروگیت 125 میلیمتر که علاوه بر دو مورد ذکر شده برای لوله کاروگیت 110 میلیمتر در لوله های آب لوله کاروگیت نیز کارایی دارد. برای فاضلاب های مجتمع ها و همچنین فاضلاب های شهری نیز از لوله کاروگیت 160 میلیمتر استفاده و بهره برداری می شود. در پایان نیز خوب است بدانید که پر طرفدار ترین نوع لوله های کاروگیت، لوله کاروگیت 200 میلیمتر است.

·   قیمت لوله کاروگیت به میزان خلوص مواد اولیه نیز بستگی دارد چرا که برخی از ضایعات موجود در کارخانه برای تهیه مواد اولیه تولید استفاده می کنند. قیمت لوله کاروگیت sn4 وsn8  با یک دیگر متفاوت است که اولی 31.5 کیلو نیوتن و دومی 16 کیلو نیوتن است که با توجه به وزن لوله قیمت کاروگیت متفاوت دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لوله کاروگیت به سایت هلدینگ صنایع برتر ایران مراجعه نمایید.

جهت ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 02186127232 –09129536702 – 09127065945

لوله پلی اتیلن دوجداره